Автоцивілка: переваги та недоліки у полісі ОСЦПВ


Страховим полісом ОСЦПВ користуються практично всі автовласники, які зважено підходять до питання захисту своєї відповідальності в результаті ДТП. УкрСтрахование дізналося у експертів, з яких причин навіть сьогодні водії їздять без такого страхування, чому поліс прив'язують конкретно до автомобіля, а також які перспективи розвитку автоцивілки в найближчі роки.

Питання:
1. Навіть сьогодні можна зустріти власників авто без поліса автоцивілки. З чим пов'язано таке явище? Чи є шляхи вирішення проблеми?
2. Чому поліс ОСАГО прив'язують до автомобіля, а не до власника? Адже страхують автогромадянську відповідальність конкретної людини, а не постраждале авто?
3. Які перспективи у розвитку сегмента автоцивілки на найближчі роки ви можете виділити?

Відповідає Кирило  Кашура, Директор Дирекції партнерських продажів ПрАТ «Європейський страховий альянс»:

1. Основних причин, за яких можна зустріти автовласника без поліса ОСЦПВ, дві. По-перше, Закон України «Про страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» звільняє від страхування певні категорії населення, зокрема - учасників бойових дій, інвалідів війни, інвалідів першої групи. Відшкодування збитків по ДТП, у яких дані особи є винуватцями, здійснює Моторно-транспортне страхове бюро України (МТСБУ). Так, за підсумками першого півріччя 2019 року, Бюро здійснило 494 таких виплати (на 0,4% більше, ніж за аналогічний період 2018 року) на суму 14,7 млн ​​гривень, що на 7,7% перевищує показники за перше півріччя 2018 року .

По-друге, поліс може бути відсутнім у водіїв, не звільнених від ОСЦПВ. У такому випадку їх відповідальність не є застрахованою. При відсутності поліса у винуватця ДТП, потерпілий, якщо у нього на момент ДТП був чинний поліс ОСЦПВ, має право звернутися за виплатою до МТСБУ. У першому півріччі 2019 року було здійснено 1 568 регламентних виплат (на 11% менше, ніж за аналогічний період 2018 року) на суму близько 55 млн гривень, що на 2% менше ніж у першому півріччі 2018 року. Відшкодувавши збитки потерпілому, МТСБУ виставляє регресну вимогу до винуватця ДТП на компенсацію проведеної виплати.

Насправді автомобілів, не забезпечених полісом ОСЦПВ більше, ніж у наведеній статистиці виплат. Адже, як мінімум, не всі з них потрапляють в ДТП. Але тішить те, що дані МТСБУ показують тенденцію до зменшення кількості транспортних засобів, які не охоплені ОСЦПВ.

На мій погляд, рішення даної проблеми можливе шляхом введення суцільного автоматизованого контролю наявності чинного поліса автоцивілки у всіх учасників дорожнього руху, та істотного збільшення штрафів за відсутність такого.

2. Суть ОСЦПВ полягає в тому, що страхується відповідальність конкретної людини - експлуатанта транспортного засобу. Тобто за кермом може перебувати як сам страхувальник, так і інші особи, які правомірно експлуатують забезпечений полісом автомобіль.

3. Для розвитку автоцивілки необхідно поступове підняття лімітів виплат до рівня європейських країн. Така потреба назріла у зв'язку зі збільшенням вартості запчастин і ремонтних робіт. Наприклад, власник поліса може зіткнутися з ситуацією, коли страхової виплати не вистачить на відновлення пошкодженого ним автомобіля, і йому потрібно буде доплачувати решту суми зі своєї кишені, що неприйнятно і незручно для клієнта.

Не менш важливим є посилення гарантій виплат. Наприклад, шляхом подальшого розвитку прямого врегулювання збитків. Згідно з принципом прямого врегулювання, власники автоцивілки можуть звернутися за відшкодуванням безпосередньо до свого страховика, з яким уклали договір страхування, а не лише до тієї компанії, поліс якої надав винуватець ДТП. На сьогодні пряме врегулювання веде 16 страховиків із загальної кількості компаній-членів МТСБУ (51 СК). «Європейський страховий альянс» бере участь в даному проекті з лютого 2017 року, на пряме врегулювання припадає близько 10% від загальної кількості звернень, що надходять в Компанію.

Безумовно, майбутнє за цифровими технологіями, спрямованими на поліпшення клієнтського сервісу, зручність при укладанні договорів і післяпродажному обслуговуванні. Певні кроки в цьому напрямку вже зроблені. Серед останніх інновацій в сегменті ОСАГО - впровадження електронного полісу. «Європейський страховий альянс» разом з провідними українськими страховиками та МТСБУ взяв активну участь у запуску цього проекту. Купівля поліса здійснюється через сайт страховика, без відвідування офісу, на сайті МТСБУ можна перевірити, чи діє поліс, і пред'являти його на екрані смартфона або іншого гаджета. За даними Бюро на 14.06. 2019 року власниками е-полісів стали понад півмільйона українських водіїв.